Babylon 5
[ Jaksot | Tausta | Lajit | Henkilöt | Kuvaa ja ääntä | Tuotanto | Huumoria | Sanastoa | #babylon5.fi | Linkit ]
Tuotanto ja palkinnot
Kuvaus ja efektit

Pilottielokuvaa lukuunottamatta koko sarja ja kaikki TV-elokuvat kuvattiin kuvasuhteella 16:9 (pilotti on televisiosta tutulla 4:3-kuvalla). Tämä tarkoittaa sitä, että tavallisen television koko kuva-alan peittävä esitysversio on ns. reunasensuroitu, eli laajakangaselokuvien malliin kuvasta puuttuu osa leveyssuunnassa. Alkuperäinen leveä kuvasuhde on kuitenkin nähtävissä sarjan alkuintrossa, joka on letterbox-muodossa mustin palkein ylä- ja alareunassa, tosin hieman leveämpänä kuin 16:9.
Yes, B5 is shown in widescreen in France and Portugal. -- JMS
Toisaalta, ainakin Ranskassa sarja on dubattu, joten leveällä kuvalla Babylon 5:n jaksoja ei taida alkuperäisessä muodossaan saada mistään ennen kuin niitä mahdollisesti julkaistaan DVD:llä, toivottavasti kokoleveänä. Joka tapauksessa, koko sarjasta pitäisi olla olemassa leveäkuvaiset versiot, vain odottamassa sopivalle medialle siirtämistä.

Babylon 5 on kohtuubudjetin amerikkalaissarjojen tyylisesti ns. yhden kameran sarja, eli kuvauksissa käytetään vain yhtä kameraa, ja eri kuvakulmat toteutetaan kuvaamalla sama kohtaus moneen kertaan. Yhtä jaksoa kuvattiin seitsemän päivää, poislukien viides kausi, jonka jaksot kuvattiin pääsääntöisesti kuudessa päivässä. Huolellisen suunnittelun takia B5:ssä voitiin käyttää lyhyempiä 12-tuntisia kuvauspäiviä TV-sarjoille yleisemmän 16 tunnin sijasta. Yhden jakson tuottamiseen kului melko tarkasti kaksi kuukautta, kuvauksen aloittamisesta lopulliseen tuotokseen.

Babylon 5 oli alusta asti JMS:n tavoitteen mukaisesti pienen budjetin sarja. Jaksokohtainen budjetti oli jopa alle puolet verrattuna esimerkiksi Star Trek -sarjoihin. Tästä huolimatta efektejä ja eri lavasteita oli huomattavasti enemmän. Käytössä oli pienessä tilassa kolmella sound stagella parikymmentä kiinteää settiä, joiden tilalle muokattiin tarpeen mukaan jopa lähes 100 erilaista settiä.

Eri sarjojen arvioituja jaksokohtaisia budjetteja
Babylon 5                                 $800.000
Star Trek: Deep Space Nine              $1.600.000
Space: Above and Beyond (Avaruus 2063)  $2.000.000
Star Trek: Voyager                      $2.300.000
The X-Files (kaudet 1-5)                $2.600.000
The X-Files -budjetin arvioitiin nousevan noin neljään miljoonaan dollariin jaksoa kohti kuvauksien siirtyessä Kanadasta Yhdysvaltoihin kuudennen tuotantokauden alussa.

Pikainen laskutoimitus kertoo, että täydellinen Babylon 5 -saaga (110 jaksoa ja neljä TV-elokuvaa, noin 85 tuntia) maksoi pyöreästi noin sata miljoonaa dollaria. Kahden tunnin mittainen ison budjetin Hollywood -elokuva maksaa yksinään saman verran.

Babylon 5 oli ensimmäinen televisiosarja, jonka erikoisefektit oli täysin tietokoneistettu. Kaikki avaruuskohtaukset, jotkin lavasteet, jopa tietyt alien-lajit ovat kalliiden ja kömpelöiden pienoismallien sijasta toteutettu CGI:tä (tietokonegrafiikkaa) käyttäen. Myös leikkaus on alusta asti tehty puhtaasti tietokoneilla, Macintosh -pohjaisilla laitteilla, alkuperäisiin filmeihin ei digitoinnin jälkeen tarvitse koskea.

Babylon 5:n alkaessa Paramount lupasi pysytellä pienoismalleissa, koska tietokonegraafiset efektit näyttivät heidän mielestään tökeröiltä. Babylon 5:n kolmannen tuotantokauden jälkeen Paramount kuitenkin hankki B5:n efektit tehneen Foundation Imagingin tuottamaan efektejä Star Trek: Voyager -sarjaansa, ja neljänneltä kaudelta alkaen B5:n efekteistä on vastannut Netter Digital, joka on edelleen venyttänyt efektien tasoa Foundationinkin tuotoksia paremmaksi...

Efektien renderöintiohjelmistona on alusta alkaen ollut NewTekin Lightwave 3D. Laitteistoja tärkeämpi vaikuttaja efektien laatuun on ohjelmisto, ja efektien silmin näkyvä kehittyminen esimerkiksi ensimmäiseltä kaudelta toiselle kaudelle siirryttäessä johtuikin lähinnä uusista ohjelmaversioista. Uudemmat ja nopeammat koneet puolestaan mahdollistavat enemmän efektijaksoja nopeamman laskennan ansiosta. Sarjan pilottiin kehitetty yleisilme kuitenkin oli säilytettävä sarjan loppuun asti, joten kovin radikaaleja muutoksia ei yhdenmukaisuudenkaan vuoksi voitu tehdä ennen spin-off -sarjaa.

Alkuvaiheessa (pilotissa ja ensimmäisellä kaudella) efektien laskemiseen käytettiin VideoToasterilla varustettuja verkotettuja Amigoita. Toisella ja kolmannella kaudella laitteistona oli 12 Pentium-PC:tä ja 5 Alpha-työasemaa. Neljännellä kaudella NDEI:n käyttämän renderöintilaitteiston muodosti noin 25 neliprosessorista Pentium Pro -konetta.

Muista käytössä olleista laitteista Macintosheja käytettiin leikkauksen lisäksi taustoihin ja kompositioihin (elävän kuvan ja tietokonegrafiikan yhdistämiseen), ja Silicon Graphicseja krediittijaksoihin sekä joihinkin kompositioihin (mm. PPG:n efektiin).

[16.11.] Lue myös varsin hyvä juttu B5:n tuotannosta MacUserista. Ei spoilaa, huolimatta yhdestä mitäänsanomattomasta viitteestä sarjan päätösjakson kuvauksiin. Kannattaa varoa jutun mahdollisesti spoilaavia linkkejä muualle.

Joe Michael Straczynski, Joe, JMS - Mies vision takana

[Kuva]
JMS vaimonsa Kathryn Drennanin kanssa
Lue myös lyhyt tarina Babylon 5:n matkasta ideasta sarjaksi...

Hän. Tätä miestä saamme kiittää Babylon 5:stä. Idea ja tarina ovat hänen käsialaansa, hahmoteltuna jo 1987. Hän ei halunnut tuottaa, mutta on johtava tuottaja, jotta tuotantoporras ei vesittäisi hänen visiotaan. 110 jaksosta ja neljästä TV-elokuvasta vain 18 jaksoa ei ole hänen kirjoittamaansa. Hän teki maailmanennätyksen kirjoitettuaan yksin 60 peräkkäistä tuotettua jaksoa, mukaanlukien kolmannen ja neljännen tuotantokauden kokonaisuudessaan.

Hän valitsi ohjaajat ja näyttelijät, selitti visionsa ohjaajille. Hän työskenteli efektitiimin kanssa hyväksyen heidän aikaansaannoksensa. Hänen hyväksyttävänään kiersivät myös lavasteet, puvut ja maskeeraukset. Hän jopa itse auttoi veistämään Delennin maskit pilottielokuvaan, kun pelkkä kuvailu ei riittänyt. Hän ohjasi Koshin äänen äänitykset. Hän kertoi säveltäjälle, Christopher Frankelle, minkälaista musiikkia tarvittiin. Hän sanoitti itse kaksi kappaletta jaksoon Walkabout. Hän ohjasi lopullista leikkausta ja äänimiksausta.

Hän antaa haastatteluja, viettää päivittäin pari tuntia tietoverkoissa vastaillen fanien kysymyksiin, ja osallistuu fani-conventioneihin. Hän valvoo oheistuotteiden laatua ja Fan Clubia. Ja viimeisenä silauksena, hän itse ohjasi koko sarjan finaalin, Babylon 5:n viimeisen jakson, Sleeping in Lightin. Hänellä ei ollut Babylon 5:n ulkopuolista elämää kuuteen vuoteen sarjan ollessa tuotannossa. Jopa hänen vaimonsa on kirjoittanut yhden jakson sekä yhden B5-pokkarin.

Muita miehiä

Douglas Netter, John Copeland ja George Johnsen olivat muita tuottajia. JMS:n hoitaessa lähinnä luovan työn tämä kolmikko keskittyi enemmän käytännön asioihin, rahoitukseen, bisness-puoleen jne. Kolmella ensimmäisellä kaudella efektit teki Foundation Imaging, tiimin johdossa efektiguru Ron Thornton. Neljänneltä kaudella efektejä alkoi tuottaa Netter Digital Entertainment Inc. (NDEI), johdossaan George Johnsen. Pilottielokuva voitti Emmyn erikoistehosteistaan.

John Iacovelli vastaa lavasteista ja muusta visuaalisesta suunnittelusta, ja teatteritaustaansa hyödyntäen saa aikaiseksi näyttävät lavasteet pieneen tilaan ja huokeasti. Maskeerauksista vastasi Optic Nerve Studios (mm. Buffy, the Vampire Slayer) John Vulichin ja Everett Burrellin johdolla. Ensimmäisen kauden jakso The Parliament of Dreams voitti Emmyn maskeerauksista, ja neljännen kauden jakso The Summoning oli ehdolla.

Säveltäjä Christopher Franke on entinen Tangerine Dreamin jäsen, joka pilottia lukuunottamatta vastasi kaikesta sarjan musiikista, sekä Koshin natiiviäänestä. Hänen säveltämänsä musiikki, ja sen käyttö, poikkeaa usein totutuista TV-sarjojen äänimaailmoista.

Babylon 5 ja Hugo-palkinnot

Arvostetuimmat Babylon 5:n voittamista palkinnoista ovat sen kahtena vuonna peräkkäin voittamat Hugot, scifi-maailman Oscarit, sarjassa "Best Dramatic Presentation". Aiemmin televisiosarjoista ovat Hugoja voittaneet vain 60-luvulla The Twilight Zone, joka voitti kolmasti, sekä alkuperäinen Star Trek ja Star Trek: The Next Generation, jotka kummatkin voittivat kahdesti. Hugot jaetaan perinteisesti joka syksy maailman suurimmassa scifi-conventionissa Worldconissa.

Hugo 1994

Babylon 5:n pilottielokuva The Gathering oli Hugo-ehdokkaana. Muut ehdokkaat olivat elokuvat Jurassic Park, Groundhog Day, The Nightmare Before Christmas ja Addams Family Values. Voittajaksi äänestettiin Jurassic Park.

Hugo 1995

Babylon 5:llä ei ollut ehdokkuuksia, ja voittajaksi äänestettiin Star Trek: The Next Generationin finaalijakso All Good Things. Babylon 5:n puuttuminen varsinaisesta äänestyksestä johtui äänien jakautumisesta karsinnassa peräti kahdeksan eri jakson kesken. Ohessa karsinnan äänimäärät eri B5-jaksojen osalta (Hugon lopulta voittanut TNG-jakso sai karsinnassa 57 ääntä).
1. "Signs and Portents"         32
2. "Chrysalis"                  27
3. "And the Sky Full of Stars"  21
4. "Babylon Squared"            19
5. "Believers"                  10
6. "Mind War"                    9
7. "A Voice in the Wilderness"   8
8. "Soul Hunter"                 6
[Kuva]
Tuottajat John Copeland, Douglas Netter ja J. Michael Straczynski, sekä Hugo

Hugo 1996

Hugo-äänestyksen ensimmäisen kierroksen tulokset:
1. Babylon 5 - "The Coming Of Shadows"  457
2. "Apollo 13"                          355
3. "12 Monkeys"                         160
4. "Toy Story"                           76
5. Deep Space Nine - "The Visitor"       60
6. Ei palkintoa                          15
The Coming of Shadows on toisen kauden 9. jakso. Myös toisen kauden jakso The Fall of Night olisi saanut ehdokkuuden, mutta JMS kieltäytyi estääkseen äänien jakaantumisen. Viidennen ehdokkuuden sai DS9-jakso The Visitor, joka piti hakea peräti seitsemänneltä sijalta, sillä B5-jakso The Long, Twilight Struggle sai enemmän ääniä. (The Coming of Shadows esitettiin TV2:lla 22.3.1998)

Hugo 1997

Hugo-äänestyksen ensimmäisen kierroksen tulokset:
1. Babylon 5 - "Severed Dreams"                   319  (49.8%)
2. "Star Trek: First Contact"                      85
3. Deep Space Nine - "Trials and Tribble-ations"   76
4. "Independence Day"                              55
5. Ei palkintoa                                    55
6. "Mars Attacks"                                  51
Severed Dreams oli poikkeuksellisen ylivoimainen, ja voitto ratkesi jo toisella äänestyskierroksella. Harvat Hugo-voittajat saavat vaaditun 50% äänistä ennen neljättä tai viidettä kierrosta.

Severed Dreams on kolmannen kauden 10. jakso. Myös kolmannen kauden jaksojen War Without End sekä päätösjakson Z'ha'dum saama kannatus olisi riittänyt ehdokkuuteen, mutta JMS kieltäytyi, jolloin Mars Attacks! ja Trials and Tribble-ations saivat ehdokkuudet. Karsinnassa Babylon 5 oli ainoa televisiosarja, jonka jaksoista useampi kuin yksi sai ääniä (yhteensä kuusi kolmannen kauden jaksoa). Karsinnassa pudonneista mainittakoon X-Files -jakso Jose Chung's from Outer Space. (Severed Dreams esitettiin TV2:lla 22.11.1998)

Hugo 1998

Babylon 5 -jaksoja ei ollut ehdolla. Syy oli sama kuin vuonna 1995, eli ehdokkaita valittaessa äänet jakautuivat lähes jokaiselle neljännen kauden jaksolle. Kun viisi ehdokasta pääsee loppukilpailuun, oli äänestyksen sijoilla 6-11 pelkkiä B5-jaksoja. Sen siitä saa kun sarjan taso on kauttaaltaan niin hyvä että yksi tai kaksi parasta on mahdotonta valita... Hugon voitti lopulta elokuva Contact. Muut ehdokkaat olivat elokuvat The Fifth Element, Starship Troopers, Gattaca ja Men in Black.
"Basically, B5 episodes took up the slots from 6 through 11; nearly every episode got nominations. Any two of them put together would've put it atop the nominations. They were just too many episodes that got noms, and spread the thing out too far." -- JMS, 9.8.1998

Hugo 1999

Babylon 5:n päätösjakso Sleeping in Light oli ehdokkaana ainoana televisiosarjojen edustajana, JMS:n ollessa Worldconin erikoisvieraana. Hugon voitti lopulta Jim Carreyn tähdittämä The Truman Show.
                              Ykkössijaäänet kierroksittain
                                     1    2    3    4    5

1. The Truman Show                   89   90   99  125  187
2. Babylon 5 - "Sleeping in Light"  104  104  112  115  138
3. Dark City                         85   85   85  100
4. Pleasantville                     53   54   56
5. Star Trek: Insurrection           27   27
6. Ei palkintoa                      20

Kyllä, Sleeping in Light sai vielä kolmannellakin kierroksella eniten ykkössijoja. Äänioikeutetut rankkaavat haluamansa määrän ehdokkaita paremmuusjärjestykseen. Kullakin kierroksella lasketaan ykkössijojen määrä, ja pudotetaan vähiten ääniä saanut ehdokas pois. Tätä toistetaan kunnes joku saa vähintään puolet äänistä.

Babylon 5:n muut palkinnot

Babylon 5:n voittamat palkinnot

  • 1993 - Emmy parhaista erikoistehosteista pilottielokuvalle The Gathering
  • 1994 - Space Frontier Foundationin palkinto parhaasta tulevaisuudenvisiosta
  • 1994 - Emmy parhaasta maskeerauksesta ensimmäisen kauden jaksolle The Parliament of Dreams
  • 1996 - Sci-Fi Universe -palkinnot paras sarja, paras miespääosa (Bruce Boxleitner), paras miessivuosa (Peter Jurasik), paras naissivuosa (Mira Furlan)
  • 1996 - Space Frontier Foundationin palkinto parhaasta tulevaisuudenvisiosta
  • 1999 - JMS:lle toinen koskaan jaettu Ray Bradbury -palkinto dramaattisesta käsikirjoittamisesta, ensimmäisen sai James Cameron työstään Terminator 2:n parissa
  • 1999 - Saturn-palkinto, paras syndikoitu tai kaapeli-TV:n sarja

Babylon 5:n ehdokkuuksia


 
Tämä sivu

Kuvaus ja efektit
Joe Michael Straczynski
Muita miehiä
Babylon 5 ja Hugo-palkinnot
Babylon 5:n muut palkinnot

Katso myös

Ideasta sarjaksi

Linkkejä muualle

Early Babylon 5 Designs
Hugo Award Winners
Lightwave 3D
Foundation Imaging
[16.11.] How PCs Make TV