Kuvaus ja efektit |
---|
Pilottielokuvaa lukuunottamatta koko sarja ja kaikki TV-elokuvat kuvattiin
kuvasuhteella 16:9 (pilotti on televisiosta tutulla 4:3-kuvalla). Tämä
tarkoittaa sitä, että tavallisen television koko kuva-alan peittävä
esitysversio on ns. reunasensuroitu, eli laajakangaselokuvien malliin
kuvasta puuttuu osa leveyssuunnassa. Alkuperäinen leveä kuvasuhde on
kuitenkin nähtävissä sarjan alkuintrossa, joka on letterbox-muodossa
mustin palkein ylä- ja alareunassa, tosin hieman leveämpänä kuin 16:9.
Yes, B5 is shown in widescreen in France and Portugal.
-- JMS
Toisaalta, ainakin Ranskassa sarja on dubattu, joten leveällä kuvalla
Babylon 5:n jaksoja ei taida alkuperäisessä muodossaan saada mistään ennen
kuin niitä mahdollisesti julkaistaan DVD:llä, toivottavasti kokoleveänä.
Joka tapauksessa, koko sarjasta pitäisi olla olemassa leveäkuvaiset
versiot, vain odottamassa sopivalle medialle siirtämistä.
Babylon 5 on kohtuubudjetin amerikkalaissarjojen tyylisesti ns. yhden
kameran sarja, eli kuvauksissa käytetään vain yhtä kameraa, ja eri
kuvakulmat toteutetaan kuvaamalla sama kohtaus moneen kertaan. Yhtä
jaksoa kuvattiin seitsemän päivää, poislukien viides kausi, jonka jaksot
kuvattiin pääsääntöisesti kuudessa päivässä. Huolellisen suunnittelun
takia B5:ssä voitiin käyttää lyhyempiä 12-tuntisia kuvauspäiviä
TV-sarjoille yleisemmän 16 tunnin sijasta. Yhden jakson tuottamiseen
kului melko tarkasti kaksi kuukautta, kuvauksen aloittamisesta
lopulliseen tuotokseen.
Babylon 5 oli alusta asti JMS:n tavoitteen mukaisesti pienen budjetin
sarja. Jaksokohtainen budjetti oli jopa alle puolet verrattuna
esimerkiksi Star Trek -sarjoihin. Tästä huolimatta efektejä ja eri
lavasteita oli huomattavasti enemmän. Käytössä oli pienessä tilassa
kolmella sound stagella parikymmentä kiinteää settiä, joiden tilalle
muokattiin tarpeen mukaan jopa lähes 100 erilaista settiä.
Eri sarjojen arvioituja jaksokohtaisia budjetteja
Babylon 5 $800.000
Star Trek: Deep Space Nine $1.600.000
Space: Above and Beyond (Avaruus 2063) $2.000.000
Star Trek: Voyager $2.300.000
The X-Files (kaudet 1-5) $2.600.000
The X-Files -budjetin arvioitiin nousevan noin neljään miljoonaan
dollariin jaksoa kohti kuvauksien siirtyessä Kanadasta Yhdysvaltoihin
kuudennen tuotantokauden alussa.
Pikainen laskutoimitus kertoo, että täydellinen Babylon 5 -saaga
(110 jaksoa ja neljä TV-elokuvaa, noin 85 tuntia) maksoi pyöreästi
noin sata miljoonaa dollaria. Kahden tunnin mittainen ison budjetin
Hollywood -elokuva maksaa yksinään saman verran.
Babylon 5 oli ensimmäinen televisiosarja, jonka erikoisefektit oli
täysin tietokoneistettu. Kaikki avaruuskohtaukset, jotkin lavasteet,
jopa tietyt alien-lajit ovat kalliiden ja kömpelöiden pienoismallien
sijasta toteutettu CGI:tä
(tietokonegrafiikkaa) käyttäen. Myös leikkaus on alusta asti tehty
puhtaasti tietokoneilla, Macintosh -pohjaisilla laitteilla,
alkuperäisiin filmeihin ei digitoinnin jälkeen tarvitse koskea.
Babylon 5:n alkaessa Paramount lupasi pysytellä pienoismalleissa,
koska tietokonegraafiset efektit näyttivät heidän mielestään
tökeröiltä. Babylon 5:n kolmannen tuotantokauden jälkeen Paramount
kuitenkin hankki B5:n efektit tehneen
Foundation Imagingin
tuottamaan efektejä Star Trek: Voyager -sarjaansa, ja
neljänneltä kaudelta alkaen B5:n efekteistä on vastannut Netter
Digital, joka on edelleen venyttänyt efektien tasoa
Foundationinkin tuotoksia paremmaksi...
Efektien renderöintiohjelmistona on alusta alkaen ollut NewTekin
Lightwave 3D.
Laitteistoja tärkeämpi vaikuttaja efektien laatuun on ohjelmisto,
ja efektien silmin näkyvä kehittyminen esimerkiksi ensimmäiseltä
kaudelta toiselle kaudelle siirryttäessä johtuikin lähinnä uusista
ohjelmaversioista. Uudemmat ja nopeammat koneet puolestaan
mahdollistavat enemmän efektijaksoja nopeamman laskennan ansiosta.
Sarjan pilottiin kehitetty yleisilme kuitenkin oli säilytettävä
sarjan loppuun asti, joten kovin radikaaleja muutoksia ei
yhdenmukaisuudenkaan vuoksi voitu tehdä ennen spin-off -sarjaa.
Alkuvaiheessa (pilotissa ja ensimmäisellä kaudella) efektien
laskemiseen käytettiin VideoToasterilla varustettuja verkotettuja
Amigoita. Toisella ja kolmannella
kaudella laitteistona oli 12 Pentium-PC:tä ja 5 Alpha-työasemaa.
Neljännellä kaudella NDEI:n käyttämän renderöintilaitteiston muodosti
noin 25 neliprosessorista Pentium Pro -konetta.
Muista käytössä olleista laitteista Macintosheja käytettiin
leikkauksen lisäksi taustoihin ja kompositioihin (elävän kuvan ja
tietokonegrafiikan yhdistämiseen), ja Silicon Graphicseja
krediittijaksoihin sekä joihinkin kompositioihin (mm. PPG:n
efektiin).
[16.11.] Lue myös varsin hyvä
juttu B5:n tuotannosta
MacUserista. Ei spoilaa, huolimatta yhdestä mitäänsanomattomasta viitteestä
sarjan päätösjakson kuvauksiin. Kannattaa varoa jutun mahdollisesti
spoilaavia linkkejä muualle.
| Joe Michael Straczynski, Joe, JMS - Mies vision takana |
---|
| JMS vaimonsa Kathryn Drennanin kanssa
|
---|
Lue myös lyhyt tarina Babylon 5:n matkasta ideasta
sarjaksi...
Hän. Tätä miestä saamme kiittää Babylon 5:stä. Idea ja tarina ovat
hänen käsialaansa, hahmoteltuna jo 1987. Hän ei halunnut tuottaa,
mutta on johtava tuottaja, jotta tuotantoporras ei vesittäisi hänen
visiotaan. 110 jaksosta ja neljästä TV-elokuvasta vain 18 jaksoa
ei ole hänen kirjoittamaansa. Hän teki maailmanennätyksen
kirjoitettuaan yksin 60 peräkkäistä tuotettua jaksoa, mukaanlukien
kolmannen ja neljännen tuotantokauden kokonaisuudessaan.
Hän valitsi ohjaajat ja näyttelijät, selitti visionsa ohjaajille.
Hän työskenteli efektitiimin kanssa hyväksyen heidän
aikaansaannoksensa. Hänen hyväksyttävänään kiersivät myös lavasteet,
puvut ja maskeeraukset. Hän jopa itse auttoi veistämään Delennin
maskit pilottielokuvaan, kun pelkkä kuvailu ei riittänyt. Hän ohjasi
Koshin äänen äänitykset. Hän kertoi säveltäjälle, Christopher
Frankelle, minkälaista musiikkia tarvittiin. Hän sanoitti itse kaksi
kappaletta jaksoon Walkabout. Hän ohjasi lopullista leikkausta
ja äänimiksausta.
Hän antaa haastatteluja, viettää päivittäin pari tuntia
tietoverkoissa vastaillen fanien kysymyksiin, ja osallistuu
fani-conventioneihin. Hän valvoo oheistuotteiden laatua ja Fan Clubia.
Ja viimeisenä silauksena, hän itse ohjasi koko sarjan finaalin,
Babylon 5:n viimeisen jakson, Sleeping in Lightin. Hänellä ei
ollut Babylon 5:n ulkopuolista elämää kuuteen vuoteen sarjan ollessa
tuotannossa. Jopa hänen vaimonsa on kirjoittanut yhden jakson sekä
yhden B5-pokkarin.
| Muita miehiä |
---|
Douglas Netter, John Copeland ja George Johnsen
olivat muita tuottajia. JMS:n hoitaessa lähinnä luovan työn tämä kolmikko
keskittyi enemmän käytännön asioihin, rahoitukseen, bisness-puoleen jne.
Kolmella ensimmäisellä kaudella efektit teki Foundation Imaging,
tiimin johdossa efektiguru Ron Thornton. Neljänneltä kaudella
efektejä alkoi tuottaa Netter Digital Entertainment Inc. (NDEI),
johdossaan George Johnsen. Pilottielokuva voitti Emmyn
erikoistehosteistaan.
John Iacovelli vastaa lavasteista ja muusta visuaalisesta
suunnittelusta, ja teatteritaustaansa hyödyntäen saa aikaiseksi
näyttävät lavasteet pieneen tilaan ja huokeasti. Maskeerauksista
vastasi Optic Nerve Studios (mm. Buffy, the Vampire Slayer)
John Vulichin ja Everett Burrellin johdolla. Ensimmäisen
kauden jakso The Parliament of Dreams voitti
Emmyn maskeerauksista, ja neljännen kauden jakso
The Summoning oli ehdolla.
Säveltäjä Christopher Franke on entinen Tangerine
Dreamin jäsen, joka pilottia lukuunottamatta vastasi kaikesta
sarjan musiikista, sekä Koshin natiiviäänestä. Hänen säveltämänsä
musiikki, ja sen käyttö, poikkeaa usein totutuista TV-sarjojen
äänimaailmoista.
| Babylon 5 ja Hugo-palkinnot |
---|
Arvostetuimmat Babylon 5:n voittamista palkinnoista ovat sen kahtena
vuonna peräkkäin voittamat Hugot, scifi-maailman Oscarit, sarjassa
"Best Dramatic Presentation". Aiemmin televisiosarjoista ovat Hugoja
voittaneet vain 60-luvulla The Twilight Zone, joka voitti
kolmasti, sekä alkuperäinen Star Trek ja Star Trek: The
Next Generation, jotka kummatkin voittivat kahdesti.
Hugot jaetaan perinteisesti joka syksy maailman suurimmassa
scifi-conventionissa Worldconissa.
Hugo 1994
Babylon 5:n pilottielokuva The Gathering oli
Hugo-ehdokkaana. Muut ehdokkaat olivat elokuvat Jurassic Park,
Groundhog Day, The Nightmare Before Christmas ja Addams
Family Values. Voittajaksi äänestettiin Jurassic Park.
Hugo 1995
Babylon 5:llä ei ollut ehdokkuuksia, ja voittajaksi äänestettiin
Star Trek: The Next Generationin finaalijakso All Good
Things. Babylon 5:n puuttuminen varsinaisesta äänestyksestä johtui
äänien jakautumisesta karsinnassa peräti kahdeksan eri jakson kesken.
Ohessa karsinnan äänimäärät eri B5-jaksojen osalta (Hugon lopulta
voittanut TNG-jakso sai karsinnassa 57 ääntä).
1. "Signs and Portents" 32
2. "Chrysalis" 27
3. "And the Sky Full of Stars" 21
4. "Babylon Squared" 19
5. "Believers" 10
6. "Mind War" 9
7. "A Voice in the Wilderness" 8
8. "Soul Hunter" 6
| Tuottajat John Copeland, Douglas Netter ja J. Michael Straczynski,
sekä Hugo
|
---|
Hugo 1996
Hugo-äänestyksen ensimmäisen kierroksen tulokset:
1. Babylon 5 - "The Coming Of Shadows" 457
2. "Apollo 13" 355
3. "12 Monkeys" 160
4. "Toy Story" 76
5. Deep Space Nine - "The Visitor" 60
6. Ei palkintoa 15
The Coming of Shadows on toisen kauden 9. jakso.
Myös toisen kauden jakso The Fall of Night olisi
saanut ehdokkuuden, mutta JMS kieltäytyi estääkseen äänien jakaantumisen.
Viidennen ehdokkuuden sai DS9-jakso The Visitor, joka piti hakea
peräti seitsemänneltä sijalta, sillä B5-jakso The
Long, Twilight Struggle sai enemmän ääniä. (The
Coming of Shadows esitettiin TV2:lla 22.3.1998)
Hugo 1997
Hugo-äänestyksen ensimmäisen kierroksen tulokset:
1. Babylon 5 - "Severed Dreams" 319 (49.8%)
2. "Star Trek: First Contact" 85
3. Deep Space Nine - "Trials and Tribble-ations" 76
4. "Independence Day" 55
5. Ei palkintoa 55
6. "Mars Attacks" 51
Severed Dreams oli poikkeuksellisen ylivoimainen,
ja voitto ratkesi jo toisella äänestyskierroksella. Harvat Hugo-voittajat
saavat vaaditun 50% äänistä ennen neljättä tai viidettä kierrosta.
Severed Dreams on kolmannen kauden 10. jakso.
Myös kolmannen kauden jaksojen War Without End
sekä päätösjakson Z'ha'dum saama kannatus olisi
riittänyt ehdokkuuteen, mutta JMS kieltäytyi, jolloin Mars Attacks!
ja Trials and Tribble-ations saivat ehdokkuudet. Karsinnassa
Babylon 5 oli ainoa televisiosarja, jonka jaksoista useampi kuin yksi sai
ääniä (yhteensä kuusi kolmannen kauden jaksoa). Karsinnassa pudonneista
mainittakoon X-Files -jakso Jose Chung's from Outer Space.
(Severed Dreams esitettiin TV2:lla 22.11.1998)
Hugo 1998
Babylon 5 -jaksoja ei ollut ehdolla. Syy oli sama kuin vuonna 1995, eli
ehdokkaita valittaessa äänet jakautuivat lähes jokaiselle neljännen
kauden jaksolle. Kun viisi ehdokasta pääsee loppukilpailuun, oli
äänestyksen sijoilla 6-11 pelkkiä B5-jaksoja. Sen siitä saa kun sarjan
taso on kauttaaltaan niin hyvä että yksi tai kaksi parasta on
mahdotonta valita... Hugon voitti lopulta elokuva Contact.
Muut ehdokkaat olivat elokuvat The Fifth Element, Starship
Troopers, Gattaca ja Men in Black.
"Basically, B5 episodes took up the slots from 6 through 11; nearly
every episode got nominations. Any two of them put together would've
put it atop the nominations. They were just too many episodes that
got noms, and spread the thing out too far." -- JMS, 9.8.1998
Hugo 1999
Babylon 5:n päätösjakso Sleeping in Light oli ehdokkaana ainoana
televisiosarjojen edustajana, JMS:n ollessa
Worldconin erikoisvieraana.
Hugon voitti lopulta Jim Carreyn tähdittämä The Truman
Show.
Ykkössijaäänet kierroksittain
1 2 3 4 5
1. The Truman Show 89 90 99 125 187
2. Babylon 5 - "Sleeping in Light" 104 104 112 115 138
3. Dark City 85 85 85 100
4. Pleasantville 53 54 56
5. Star Trek: Insurrection 27 27
6. Ei palkintoa 20
Kyllä, Sleeping in Light sai vielä kolmannellakin kierroksella
eniten ykkössijoja. Äänioikeutetut rankkaavat haluamansa määrän ehdokkaita
paremmuusjärjestykseen. Kullakin kierroksella lasketaan ykkössijojen
määrä, ja pudotetaan vähiten ääniä saanut ehdokas pois. Tätä toistetaan
kunnes joku saa vähintään puolet äänistä.
| Babylon 5:n muut palkinnot |
---|
Babylon 5:n voittamat palkinnot
- 1993 - Emmy parhaista erikoistehosteista pilottielokuvalle
The Gathering
- 1994 - Space Frontier Foundationin palkinto parhaasta
tulevaisuudenvisiosta
- 1994 - Emmy parhaasta maskeerauksesta ensimmäisen kauden jaksolle
The Parliament of Dreams
- 1996 - Sci-Fi Universe -palkinnot paras sarja, paras miespääosa
(Bruce Boxleitner), paras miessivuosa (Peter Jurasik), paras
naissivuosa (Mira Furlan)
- 1996 - Space Frontier Foundationin palkinto parhaasta
tulevaisuudenvisiosta
- 1999 - JMS:lle toinen koskaan jaettu Ray Bradbury -palkinto
dramaattisesta käsikirjoittamisesta, ensimmäisen sai James
Cameron työstään Terminator 2:n parissa
- 1999 - Saturn-palkinto, paras syndikoitu tai kaapeli-TV:n sarja
Babylon 5:n ehdokkuuksia
|
|
---|
|
|